- Dołącz do Klastra SA&AM
Future Ready - Transformacja Przemysłu poprzez Innowacje i nowe Kompetencje
Projekt „Future Ready - Transformacja Przemysłu poprzez Innowacje i nowe Kompetencje” jest realizowany przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. w ramach Priorytetu II: Środowisko sprzyjające innowacjom, Program: Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG), Działanie: Rozwój oferty klastrów dla firm.
Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 2 750 910,88 zł, w tym dofinansowanie wynosi 1 366 092,54 zł
Projekt jest realizowany w okresie od 1 października 2025 r. do 31 grudnia 2028 r.
Projekt ma na celu rozwój innowacyjnej oferty usługowej Krajowego Klastra Kluczowego (SA&AM), wspierającej działalność badawczo-rozwojową i innowacyjną członków klastra poprzez zaprojektowanie, przetestowanie i wdrożenie trzech innowacyjnych usług:
- Best-Cost-Company – wsparcie w identyfikacji luk procesowych i technologicznych w przedsiębiorstwach klastra, zgodnie z modelem „best-cost-company”, z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
- HR Industry – audyt procesów personalnych wspierający zarządzanie kapitałem ludzkim w kontekście przemian technologicznych i społecznych.
- Kompetencje Przyszłości – rozwój kompetencji społecznych i kreatywnych niezbędnych w Przemyśle 4.0, z naciskiem na krytyczne myślenie, współpracę i adaptacyjność.
Grupą docelową projektu są członkowie klastra SA&AM – przedsiębiorstwa z sektora motoryzacyjnego (producenci pojazdów i dostawcy) i sektora technologii wspierających zaawansowaną produkcję (dostawcy rozwiązań cyfrowej i zielonej transformacji), w tym: duże przedsiębiorstwa organizacje z sektora MŚP, korzystające z kompleksowych usług transformacyjnych, poszukujące wsparcia w wybranych obszarach, np. automatyzacji, rozwoju kompetencji czy zarządzania różnorodnością oraz firmy spoza klastra i potencjalni członkowie, przyciągani poprzez wzbogaconą ofertą koordynatora.
Projekt ściśle wpisuje się w Strategię Rozwoju Klastra SA&AM na lata 2022 - 2025, której celem jest wspieranie innowacji, transformacji cyfrowej i środowiskowej oraz rozwój zasobów ludzkich dla zwiększenia konkurencyjności członków klastra na rynkach lokalnych i międzynarodowych oraz budowania pozycji Klastra jako lidera innowacyjności w regionie. Projekt ma stanowić również odpowiedź na trendy i nowe wyzwania przed którymi stoi społeczność klastra, wynikające z dynamicznie zmieniającego się otoczenia rynkowego, m.in. wzrastającą presją ze strony chińskich dostawców i producentów OEM, wpływem europejskich przepisów dotyczących śladu węglowego, emisji i zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w komponentach samochodowych oraz zwiększonym lobbingiem rządów krajowych w procesach opracowywania prawodawstwa europejskiego.
Cele szczegółowe projektu:
- Pogłębienie wielostronnej współpracy między członkami Klastra poprzez realizację wspólnych przedsięwzięć, które wpisują się w działalności rozwojowe tych podmiotów.
- Wprowadzenie nowych procesów, metod i narzędzi przygotowania nowych i przeszkolenia zatrudnionych pracowników w związku ze zmianami na rynku pracy (nowe kompetencje na nowe czasy, nowe technologie przekazu informacji i rozwoju kompetencji)
- Zwiększenie wydajności organizacji w zakresie identyfikowania osób z potencjałem do pełnienia innych/nowych ról w organizacji oraz zarządzania ich rozwojem głównie w wymiarze podnoszenia efektywności całej organizacji
- Zapewnienie na poziomie regionalnym nowych modeli współpracy, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom firm przemysłowych w zakresie ciągłego doskonalenia i optymalizacji systemów produkcji oraz zabezpieczenia ciągłości produkcji, w tym w kontekście dostępu do mediów (energia, woda), lokalnego odzyskania odpadów w cyklu zamkniętym oraz obniżenia śladu środowiskowego
Efekty realizacji projektu:
- wzbogacenie portfolio usług koordynatora klastra o 3 nowe usługi
- liczba organizacji, które wdrożyły rekomendacje i wnioski przedstawione w raportach z audytu HR Industry (ewaluacja realizowana w okresie co najmniej 6 m-cy po przekazaniu raportu z audytu
- zwiększenie poziomu zadowolenia uczestników szkoleń – procent uczestników oceniających usługi na poziome 4 i 5 w skali od 0-5
- wzmocnienie kompetencji/rozwój umiejętności w zakresie kompetencji przyszłości (na podstawie pre i post testów
- stały wzrost liczby członków klastra (liczba nowych deklaracji - raporty ze Strefy Klastra)
- wzrost liczby użytkowników korzystających ze Strefy Klastra oraz Cyfrowej Platformy HR4.0
- zwiększenie liczby rozmów bilateralnych
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie